feedback-ul din partea profesorilor are un efect major asupra gândirii elevilor, acesta putând fie să îi încurajeze să aleagă o provocare și să crească șansele de reușită, fie să caute o ieșire ușoară atunci când se confruntă cu dificultăți sau provocări.
De ce este important feedback-ul?
Crearea de contexte în care elevii primesc și oferă feedback poate să aducă beneficii precum:
#1 înțelegere mai clară a procesului lor de învățare, ce progrese au făcut, ce mai au de învățat
#2 poate ajuta elevii să se autoevalueze, să accepte feedbackul și să își găsească modalități personalizate de a-l folosi
#3 creșterea motivației pentru învățare
#4 pune accentul pe ce poate fi îmbunătățit și pe găsirea de soluții, nu pe greșeli
#5 oferă spațiu elevilor să exerseze cum să comunice clar, concis, să ofere o părere constructivă, cu empatie
#6 crește încrederea în sine și creează un spațiu de siguranță
Dar ce este feedback-ul?
În context de învățare, înțelegem feedback-ul ca un mod de a oferi suport cuiva pentru a-și îmbunătăți diferite aspecte ale comportamentului și facem acest lucru prin a-i oferi informații cu privire la comportamentul său și la efectele acestui comportament asupra noastră. Feedback-ul înseamnă să îi descriem persoanei comportamentul acesteia și ceea ce am simțit ca reacție la acest comportament (sursa).
Important de reținut!
Feedback-ul are valoare descriptivă, nu evaluativă!
CE SPUNEM?
- ce ne-a plăcut
- ce apreciem
- ce considerăm că ar putea fi îmbunătățit: 2 – 3 aspecte
CUM SPUNEM?
- cu observații specifice, concrete, consistente (legate atât de ceea ce ne-a plăcut, cât și de cele 2 – 3 aspecte despre care considerăm că pot fi îmbunătățite)
- avem în minte obiectivul de a susține persoana în procesul ei de învățare și dezvoltare
- oferim indicații ușor de folosit
- implicăm persoana căreia îi oferim feedback
- cu empatie, blândețe și cu scopul de a contribui la dezvoltare / îmbunătățire
- fără judecăți, fără comparații, fără a impune
- folosim o exprimare personală și autentică
CUM PRIMIM?
- cu deschidere și apreciere
- cu disponibilitate de a îmbunătăți
- fără justificări, fără critici
Exemplu de feedback la clasă (după activitate)
Disciplina: Limba și literatura română // Conținut: Texte funcționale – Afișul (Ziua Fericirii) // Instrument: Aplicația gratuită Canva // Autor: elevă învățământ primar
Ce simți despre ce ai învățat? Ce simți despre cum ai învățat? Ce consideri că a ieșit bine? Ce a fost ușor? Ce a fost greu? Ce ai îmbunătăți?2. profesorul confirmă sau rafinează munca elevuluiFelicitări pentru primul tău material în Canva. Apreciez elementele grafice pe care le-ai ales, culorile și mesajul. Recomand să încerci și o altă aranjare a lor, gândește-te la care vrei să fie cel mai important element?
3. profesorul corectează aspectele clare de îmbunătățit
Nu uita de fiecare dată să verifici scrierea cuvintelor și haide să vedem dacă afișul are și alte elemente! Care sunt? Care e rolul lor?
Feedforward
Înainte de finalul acestei lecții, vă invităm să ne uităm la Feedback dintr-o altă perspectivă.
Cum ar fi dacă în loc să privim doar înapoi (back), am privi și înainte (forward). Atunci Feedback ar fi completat de Feedforward.
David McGeary, solutions engineer D2L, a explorat conceptul de feedforward în practica sa de peste 12 ani la clasă, încercând variante diverse de a așeza studentul în centrul procesului de învățare și de a ghida astfel învățarea. Pornind de la experiența sa de la clasă, aducem în atenție conceptul de feedforward.
Cele două concepte sunt complementare, nu se exclud. Chiar dacă veți vedea că întrebările din feedforward nu sunt o noutate și suntem siguri că le adresați la clasă, exersate zilnic se transformă în obicei / rutină ușor de integrat de toți elevii. Porniți cu feedforward, continuați cu feedback și reveniți la feedforward și tot așa.
Imaginea reprezintă o adaptare a graficii lui David McGeary și a fost realizată gratuit cu: Sketchpad.
Haideți să facem diferența între cele două:
FeedBACK
Atunci când oferim feedback ne uităm la trecut, la ceva ce elevul/a a făcut și dorim să oferim sugestii pentru a îmbunătăți diferite aspecte. Prin urmare, feedback-ul urmărește cu precădere să corecteze ceva, să creeze spațiu de reflecție, să confirme sau să îmbunătățească ceva.
FeedFORWARD
Conceptul de feedforward schimbă perspectiva din care ne uităm la experiența de învățare a elevilor/elevelor. Așa cum îi spune și numele, ne concentrăm pe viitor și punem în centru perspectiva elevilor/elevelor.Feedback
Feedforward
Corecție
Reflecție
Mesaje către elev
Confirmare / Rafinare
În loc să urmărim doar să corectăm ceva la ceea ce au făcut elevii, ne concentrăm și pe a afla care este reacția lor la experiența de învățare.
De la reflecție asupra a ceea ce au făcut, ne orientăm către anticipare a ceea ce ar putea face diferit și cum.
De la a primi sugestii, ne orientăm către a oferi context pentru elevi/eleve să își ofere singuri sugestii, să imagineze scenarii, să își creeze planuri de acțiune.
Iar de la a confirma sau îmbunătăți, ne orientăm către a explora noi posibilități și a extinde orizontul de cunoaștere și de acțiune.
Exemplu de feedforward la clasă (înainte // după activitate)
Afiș Ziua Fericirii
Ce ți-ai dori să înveți mai mult lucrând cu aplicația Canva? Cum te ajută ce vei învăța? Ce simți despre ce vei învăța / despre ce înveți acum? Ce capcane / provocări crezi că vor apărea? Cum le vei depăși? Cât de pregătit/ă te simți pentru activitate? // Ce vei schimba? Cu ce vei începe? Ce te va ajuta? etc.
De ce feedfo în acest curs?
Conceptul vine în acord cu Growth Mindset (Lecția 3.3) întrucât se concentrează pe procesul de învățare mai mult ca o călătorie. Pune accentul nu numai pe ce poate fi corectat și îmbunătățit, ci și pe potențialul elevelor/elevilor.
Îi încurajează să exploreze posibilități, să depună efort pentru a obține ceea ce își doresc în termeni de învățare și le crește, astfel, încrederea în forțele proprii. În plus, poate fi avut în vedere atunci când procesăm o experiență de învățare folosind Ciclul învățării experiențiale (Lecția 3.5), să includem întrebări focusate pe procesul elevilor/elevelor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu